Zmiany CTR Katowic i Krakowa w 2018

Opublikowane przez AskeF w dniu

(fot. Pixabay.com)

Choć sezon lotniczy rozpoczął się na dobre, to na próżno szukać najnowszych map PAŻP odzwierciedlających najnowsze zmiany CTR Katowic i Krakowa w 2018 roku. Szkoda, tym bardziej że zminy praktycznie obowiązują już od 26.04.2018r. Jest tego całkiem dużo, choć wbrew tytułowi niniejszego wpisu, akurat nie dotyczą one Katowic. Podając za portalem dlapilota.pl:

„[…] Szefostwo Ruchu Lotniczego SZ RP opublikowało zmiany w przestrzeni powietrznej planowane do publikacji na dzień 26 kwietnia 2018 r. Materiały zostały zebrane i  udostępnione dzięki uprzejmości Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Zestawienie obejmuje m.in.:

1) zmianę granic poziomych ATZ EPPT oraz TRA 33
2) podwyższenie ATZ EPRA do wys. 6500 ft AMSL
3) zmianę granic poziomych CTR EPKK
4) zmianę granic TMA POZNAŃ North sektor A, TSA 08E, TSA 08F, ATZ EPKK A i B
5) zmianę granic poziomych AREA Kobylnica i AREA Bednary
6) zmianę granic TMA Rzeszów sektor A oraz reorganizację sieci punktów VFR
7) reorganizację TSA 02 i modyfikację TSA 22
8) wprowadzenie stałej strefy TRA 156 dla lotów RPA BVLOS (zastąpienie tymczasowego TRA 360)
9) wprowadzenie stref TRA – loty RPA BVLOS
10) reorganizację przestrzeni wokół niektórych lotnisk wojskowych w FIR EPWW
11) wprowadzenie/modyfikację struktur przestrzeni powietrznej w okolicach lotnisk EPBA, EPZR, EPNT, EPNL, EPKR i lądowiska Bezmiechowa dla zabezpieczenia falowych lotów szybowcowych
12) wprowadzenie oraz zmiany stref TRA na potrzeby prowadzenia działań w ramach szkoleń lotniczych oraz skoków spadochronowych w FIR EPWW
13) reorganizację sieci dróg lotniczych w FIR EPWW
14) wprowadzenie strefy TRA na potrzeby szkoleń lotniczych
15) wprowadzenie punktów 5LNC (obowiązkowe) tylko w nowych drogach lotniczych. […]”

 

Zmiany CRT Krakowa

Tyle suche fakty. Ja chciałbym się dziś skupić tylko i wyłącznie na okolicznym pobliskim podwórku, czyli Krakowie. Porównanie zeszłorocznych granic CTR z obecnymi, poniżej:

Kilka istotnych szczegółów rzuca się tutaj w oczy. Mianowicie zauważcie, że w stosunku do roku ubiegłego, granice poziome uległy kolejnemu skurczeniu. To bardzo dobra wiadomość dla lotnictwa GA. Szczególnie jest to widoczne po stronie zachodniej, gdzie praktycznie całkowicie została „odkryta” Wisła. Z kolei po stronie południowej nastąpiło kolejne przesunięcie granic w kierunku lotniska, co pozwala na zobaczenie z góry całego Kazimierza i maksymalne zbliżenie do Wawelu, który praktycznie znajduje się na granicy strefy kontrolowanej.

Od strony północnej znajduje się kolejna ciekawostka. Dzięki przesunięciu granic na południe, między CTR-em a Ojcowskim Parkiem (nad który nie wolno wlatywać poniżej 5000 stóp) utworzył się wąski przesmyk o szerokości ok. 0.4 NM. Dzięki temu można teraz bez przeszkód ominąć Park od południa. Oczywiście nie polecam tego robić bez włączonego śledzenia GPS, ponieważ szerokość przesmyku jest na tyle mała, że mały błąd w nawigacji może wywołać nerwowość po stronie FIS-u. Ale będąc zaopatrzonym w lotniczą nawigację, nie powinno być problemu.

Podsumowując, przed lotami widokowymi otwierają się nowe możliwości: śladem koryta Wisły, przelot w okolicy Wawelu, albo prostsza i krótsza niż do tej pory wycieczka w Bieszczady. Trzeba będzie przetestować.

 

Pełne schematy wprowadzanych zmian są dostępne tutaj (wskazywany pdf ma ponad 28MB, więc trochę czasu się ładuje).

Kategorie: Nawigacja

2 Komentarze

Ozon · 8 lipca, 2018 o 18:02

Panie kolego, już lipiec a nowych wpisów próżno tu szukać. Ja rozumiem że wakacje ale stali bywalcy zacnego bloga czekają.

    admin · 10 lipca, 2018 o 19:19

    To nie wakacje, to ATPL.
    Ale Twój komentarz to duża motywacja!

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

%d bloggers like this: