Zmiany CTR Katowic i Krakowa

Opublikowane przez AskeF w dniu

World hands map

Wiosna w pełni. Najlepszym na to dowodem jest pojawienie się w sprzedaży nowego wydania lotniczych map Polski ICAO na 2017 rok. A w nich między innymi zmiany CTR Katowic i Krakowa.

Nie wszyscy pewnie wiedzą, że zmiany już obowiązują od jakiegoś czasu. Zgodnie z informacją podaną przez Polska Agencję Żeglugi Powietrznej obowiązują one od  27.04.2017r. Niestety w AIP nie wszystkie katalogi zostały już zaktualizowane. I tak na przykład mapy dla lotnisk kontrolowanych mają jeszcze stare granice CTR (sprzed roku), podczas gdy ’Visual Operation Chart’ są już zaktualizowane.

Skupiając się na swoim podwórku, zmiany w CTR EPKT wyglądają następująco:

EPKT

Jak widać, najlepszą wiadomością jest to, że granice CTR Pyrzowic zostały zmniejszone kosmetycznie od zachodu i całkiem mocno od wschodu. Praktycznie zostało „odkryte” całe Zawiercie z charakterystycznym kominem oraz cały Myszków i Kalety na połnocny-wschod i zachód od lotniska odpowiednio. Niewielkie rozszerzenie CTR-u na południe w kierunku punktu GOLF – to drobiazg. Dla mnie praktycznie oznacza to skrócenie drogi w przelotach wokół CTR-u, co jest bardzo dobrą informacją.

Podobnie stało się z Balicami, z tym że dodatkowo został też zaktualizowany obszar ATZ Pobiednika (EPKP), który do tej pory praktycznie przylegał do obszaru kontrolowanego, a teraz ma więcej „powietrza”:

EPKK

I tutaj znów od strony zachodniej CTR skurczył się nieznacznie, podczas gdy na zachodzie ubyło go już znacznie więcej. Osobiście wolałbym (z przyczyn praktycznych, bo to jest chyba najczęściej przeze mnie odwiedzana trasa na południe), żeby pojawiło się więcej miejsca na zachodzie, ale cóż – nie można mieć wszystkiego. Ciekawostką jest to, że poprzez zmiejszenie obszaru kontrolowanego został „odsłonięty” spory kawałek Nowej Huty.

I ostatnia ciekawostka na temat naszych Beskidów. W rejonie EPBA dojdzie do modyfikacji strefy TRA03. Zakres zmian obejmuje wprowadzenie strefy TRA 03C, która w połączeniu z istniejącą TRA 03A (do wysokości FL140) umożliwi wykonywanie szybowcowych lotów chmurowych. Granice poziome zostały zaprojektowane w taki sposób, aby nie ograniczać lotnictwa General Aviation (w szczególności lotów paralotniowych) w rejonie góry Skrzyczne oraz wschodniego rejonu góry Klimczok.

EPBA

Oczywiście powyższe modyfikacje nie wyczerpują wszystkich obowiązujących zmian. Zainteresowanych odsyłam do aktualności publikowanych na stronach Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, gdzie omówiono szczegółowo wszystkie modyfikacje przestrzeni obowiązujące od 27.04.2017r.


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

%d bloggers like this: