Latanie – ile to kosztuje?

Dziś chciałbym odpowiedzieć na podstawowe pytanie, które zapewne chcielibyście zadać, a boicie się zapytać. Mianowicie: ile to wszystko kosztuje?
Ponieważ natura rzeczy jest bardzo delikatna, postaram się przygotować materiał najbardziej rzetelnie, jak to jest możliwe, ale musimy przyjąć kilka założeń:
- dla porównania będą przedstawione trzy szkoły pilotażu: Targor Flight Club – Ostrów Mazowiecka-Grądy, Smart Aviation – Poznań Ławica i Aeroklub śląski – Katowice Muchowiec),
- szkolenie praktyczne będzie się odbywać na najtańszym dostępnym samolocie w każdej ze szkół (Cessna 150 – Muchowiec, Cessna 152 – Targor Flight Club, Tecnam 2002 – Smart Aviation),
- wszystkie ceny będą cenami oficjalnymi (czyli takimi, które można znaleźć w internecie),
- szkolimy się do licencji PPL(A),
- przedstawiane ceny będą najniższymi dostępnymi (np. w przypadku opłat rozbitych na raty, cena rośnie; w związku z tym będę podawać ceny w przypadku wysokiej wpłaty pierwszej kwoty lub całości z góry),
- podane ceny nie zawierają rabatów,
- na całkowity koszt latania do uzyskania licencji turystycznej wpływa nie tylko cena kursu, ale również wszystko, co należy opłacić wokół, np. koszt szkolenia teoretycznego, zakup książek i pomocy nawigacyjnych, słuchawek, itp. Te koszty będę podawać z własnego doświadczenia z odnośnikami do stron, gdzie można znaleźć pełne spektrum alternatywnych rozwiązań,
- ponieważ na zdobyciu upragnionej licencji świat się nie kończy, podam porównanie niektórych cen i zasad wynajmu samolotów,
- poniżej nie uwzględniono w jakiejkolwiek formie kosztów związanych z dojazdami na badania lekarskie (można je przeprowadzić np. w Krakowie, Wrocławiu, czy Warszawie) oraz dojazdu na egzamin do ULC, który odbywa się tylko w Warszawie, bądź odbioru licencji, po którą należy się udać osobiście do Warszawy bądź jednej z delegatur rejonowych (dla mnie np. do Bielska)
- wszystkie ceny wyrażone są w PLN i zawierają podatek VAT w wysokości 23%.
A więc – do dzieła. Całą zabawę trzeba rozpocząć od przygotowania. Żeby być pewnym, że nasza osoba nie zostanie odrzucona w przedbiegach, warto sprawdzić, czy zdrowie pozwala na bycie pilotem, zanim przystąpimy do szkolenia. W tej materii narosło wiele mitów i legend, i nie jest tak, że nie wolno mieć ani jednej plomby bądź np. wady wzroku. Są oczywiście schorzenia, które wykluczają wykonywanie zawodu pilota, ale najczęściej są to bardzo poważne, przewlekłe choroby, z którymi 99% z nas nie ma do czynienia. Tak więc, dla pewności zawsze należy zacząć przygodę z lataniem od badania lotniczo-lekarskiego. Jeśli uzyskamy od lekarza pozytywną opinię (uwaga: jej koszt wynosi 300 PLN), można zająć się całą resztą, czyli zgromadzeniem niezbędnych akcesoriów do podjęcia szkolenia lotniczego.
Kwota [PLN] |
Uwagi |
|
1 799 |
Cena za pasywne słuchawki H10-30 firmy David Clark. Tutaj rozpiętość cenowa sięga do ok. 6000 PLN za Lightspeed PFX. Osobiście używam słuchawek za 670 PLN. Działają! |
|
177 |
Cena za 1 arkusz wynosi 59 PLN. Komplet zawiera 6 arkuszy. Na początek wystarczą 3 arkusze. |
|
155 |
Można znaleźć kalkulatory za ponad 350 PLN, jak ktoś chce. |
|
45 |
Niezbędne do wyznaczenia trasy do lotu VFR |
|
35 |
Niezbędne do wyznaczenia trasy do lotu VFR |
|
189 |
Ceny zawierają się od ok. 100 do ok. 250 PLN |
|
118 |
„Budowa i pilotaż samolotów lekkich” oraz „Pilotaż samolotów od podstaw”. |
|
79 |
Tzw. logbook |
|
RAZEM |
2 597 |
Ciesząc się z potwierdzenia dobrego stanu zdrowia i będąc zaopatrzonym w podstawowe pomoce naukowe i nawigacyjne, możemy przystąpić do szkolenia. I tutaj koszty rosną znacząco. Istotne jest jedno zastrzeżenie. Mianowicie minimalny czas potrzebny do wyszkolenia wynosi 45h. I w ten sposób są kalkulowane koszty szkolenia. Nie ma jednak gwarancji, że po tym czasie będzie można przystąpić do egzaminu. Nikt takiej gwarancji nie da, ponieważ różni ludzie w różnym czasie opanowują koordynacyjnie sterowanie maszyną latającą. Dlatego wszystkie szkoły określają koszt jednostkowy wynajmu samolotu wraz z instruktorem, która to kwota będzie powiększać cenę szkolenia tak długo, aż instruktor nie zdecyduje, że kandydat na pilota jest gotowy do odbycia egzaminu. (Słyszałem historię ucznia pilota, który potrzebował 100 godzin, zanim został dopuszczony do egzaminu).
Rodzaj kosztu |
Smart Aviation |
Aeroklub Śląski |
TARGOR Flight Club |
Uwagi |
Szkolenie teoretyczne |
1 230 |
1 500 |
1 590 |
40 godzin wykłady / 70 godzin samokształcenie |
Szkolenie praktyczne |
28 782 |
26 640 |
22 500 |
Minimum 45 godzin w ramach szkolenia praktycznego (Muchowiec: 46 godzin) |
Koszt wynajęcia samolotu na egzamin |
1 015 |
870 |
750 |
Koszt wypożyczenia samolotu na czas egzaminu |
RAZEM |
31 027 |
29 010 |
24 840 |
Do uzyskania licencji PPL(A) konieczne jest jeszcze doliczenie kosztów stałych ustalanych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego:
Rodzaj kosztu |
Kwota [PLN] |
Badanie lotniczo-lekarskie klasy 2 |
300 |
LKE opłata za egzamin teoretyczny |
315 |
LKE opłata za egzamin praktyczny |
838 |
LKE opłata za wydanie licencji |
64 |
RAZEM |
1517 |
W przypadku wydłużenia szkolenia ponad 45 godzin, należy się liczyć z ponoszeniem „kosztów cyklicznych”, których wartość jest istotna także po odebraniu licencji.
Rodzaj kosztu |
Smart Aviation |
Aeroklub Śląski |
TARGOR Flight Club |
Uwagi |
Dodatkowa godzina z Instruktorem |
677 |
599 |
– |
Koszt godziny lotu po przekroczeniu 45 godzin z Instruktorem |
Dodatkowa godzina bez Instruktora |
– |
493 |
500 |
Koszt godziny lotu po uzyskaniu licencji bez instruktora |
Opłata za pełne lądowanie |
28 |
18 |
20 |
W przypadku Muchowca nalicza się ryczałt za operację startu i lądowania |
Opłata za lądowanie touch & go |
9 |
18 |
20 |
W przypadku Muchowca nalicza się ryczałt za operację startu i lądowania |
Czyli podsumowując, minimum, które należy „poświęcić” w dobrym tego słowa znaczeniu, aby uzyskać upragnioną licencję PPL(A) będzie sumą:
|
Koszty stałe |
Niezbędne akcesoria |
Minimalne koszty szkolenia |
RAZEM |
Smart Aviation |
1 517 |
2 597 |
31 027 |
35 141 |
Aeroklub Śląski |
1 517 |
2 597 |
29 010 |
33 124 |
TARGOR Flight Club |
1 517 |
2 597 |
24 840 |
28 954 |
Tyle jest potrzebne na start. Wychodzi z tego całkiem fajne, kilkuletnie autko. Nie mniej jednak stare porzekadło mówi, że kilometr drogi nie zaprowadzi Cię nigdzie, ale kilometr pasa startowego otwiera przed tobą ogromne możliwości.
Ciesząc się z upragnionej licencji PPL(A) można na niej poprzestać, bądź budować nalot, który będzie niezbędny do rozbudowy umiejętności, przekraczania dalszych barier i zdobywania nowych uprawnień. Praktycznie w każdym przypadku będą wtedy brane pod uwagę ceny wynajmu za godzinę z tą różnicą, że można znaleźć oferty, w których można uzyskać rabaty sięgające nawet 35%. Aby taki rabat otrzymać, spełnić oczywiście należy wiele kryteriów, ale ceny zaczynają być wtedy rozsądne.
Tutaj należy się jeszcze jedno wyjaśnienie. Otóż wcale nie jest tak łatwo porównać ceny wynajmu samolotu pomiędzy ośrodkami. Chodzi o tak zwany czas blokowy, to znaczy taki, który jest wpisywany do książki pilota i na podstawie którego kalkulowana jest cena wynajmu. I tak na przykład dla wynajmu na lotnisku w Kaniowie do czasu blokowego będzie się wliczało kołowanie przed i po starcie samolotu. Natomiast dla Muchowca, czas kołowania nie wlicza się do czasu blokowego. Z tego prosty wniosek, że w Kaniowie trzeba jak najszybciej zająć pas i jak najszybciej go opuścić, aby (w praktyce) zapłacić za czas spędzony rzeczywiście w powietrzu. Na Muchowcu natomiast kołować można dowolnie długo bo i tak nie wliczy się to do ostatecznej ceny. Żeby jednak sprawę bardziej skomplikować, to dla odmiany w Kaniowie nie ma dodatkowej opłaty za operacje startu i lądowania, podczas gdy na Muchowcu, płaci się za nie ryczałt w wysokości ok. 18 PLN. Oznacza to w praktyce, że np. ćwicząc tzw. kręgi w ciągu godziny zapłacimy dodatkowo 180 PLN ponieważ wykonamy 10 lądowań i startów, podczas gdy w Kaniowie nie będzie to miało w ogóle znaczenia. Ot, koloryt lokalny.
Podsumowując, jeśli decydujemy się na szkolenie lotnicze do licencji PPL(A) trzeba dysponować gotówką w granicach 30 tysięcy złotych. Nie jest to mało, ale za to satysfakcja i miny znajomych po uzyskaniu licencji – bezcenne.
2 komentarze
Paulina · 8 lutego, 2020 o 10:30
Zastanawiam się jakich słuchawek używasz. Obecnie za 670 zł to już chyba słuchawek nie ma. Albo jakieś słabej jakości. Jeśli o mnie chodzi to kupiłam model GA-1500 za 1899 zł produkcji Gapilot i jestem zadowolona, bardzo dobrze tłumią dźwięk silnika.
AskeF · 9 lutego, 2020 o 23:52
Obecnie Lighspeed Zulu 2. Więcej na ten temat można znaleźć tutaj: http://www.askef.pl/category/sluchawki-lotnicze/