Aplikacje nie do użytku operacyjnego

Opublikowane przez AskeF w dniu

Aplikacje nie do użytku operacyjnego

(fot. AskeF.pl)

Dziś chciałbym się z Wami podzielić zestawem aplikacji, które używam najczęściej w trakcie przygotowania do każdego lotu, a także w trakcie planowania lotniczych wycieczek. Zestaw jest oczywiście subiektywny, jednak najlepszy jaki udało mi się zebrać z dostępnych opcji i z którego funkcjonalności jestem najbardziej zadowolony. Poniżej znajdziecie mój podręczny zestaw pilota turystycznego, czyli aplikacje nie do użytku operacyjnego.

1. Przygotowanie do lotu – prognoza pogody.

ICM Meteo Dobre przygotowanie do lotu to takie, które powinno przewidywać wszystkie sytuacje, z jakimi możemy się spotkać podczas jego wykonywania. Ja zaczynam zawsze od pogody zarówno przed samym lotem, jak i dużo wcześniej, jeszcze na etapie planowania. ICM Meteo pozwala mi szybko określić zwykle na kilka dni do przodu, czy opady, albo porwisty wiatr nie pokrzyżują moich planów. Zaś w przypadku szczegółowego planowania, czy aby czasem prognozowane zachmurzenie nie okaże się zbyt duże lub z niskimi podstawami co skutecznie potrafi zniechęcić do krajoznawczej wycieczki np. w góry.

Aplikacja jest darmowa i dostępna na smartfony oraz przez przeglądarkę internetową.

ICM

Windy to kolejny etap. Choć ICM cieszy się moim dużym zaufaniem to brakuje mu czegoś, co Windy posiada: prognozowaną prędkość i kierunek wiatru na konkretnej wysokości. Coś, co jest również podawane w oficjalnych danych dostępnych na stronach IMGW w postaci prognozy obszarowej GAMET. W Windy jest to jednak podane w bardziej „zjadliwej” formie. Oprócz wiatru używam Windy również do przeglądu podstaw oraz obszaru występowania zachmurzenia bądź opadów. Przydatne i podane w atrakcyjnej formie.

Aplikacja jest darmowa i dostępna na smartfony, tablety oraz przez przeglądarkę internetową.

Windy

2. Przygotowanie do lotu – METAR, TAF i NOTAMy.

Sky Briefing to aplikacja oparta na oficjalnych raportach METAR i TAF wydawanych dla lotnisk kontrolowanych. W przejrzystej formie, na ekranie startowym mamy podane bieżące informacje interesujących nas lotnisk. Po wybraniu konkretnego portu prezentowane są informacje szczegółowe zawierające między innymi kierunki pasów wraz z nałożonym kierunkiem wiatru, a także ciśnienie i wysokość gęstościowa. Ciekawostką dla tej aplikacji jest to, że można ustawić swoje własne minima, które (o ile zostaną przekroczone) zmienią kolor na czerwony na głównym ekranie. Ustawiane minima dotyczyć mogą: wiatru bocznego, minimalnej długości pasa, minimalnej podstawy chmur, czy widzialności. Sky Briefing jest też pierwszą aplikacją, która umożliwia przegląd NOTAM-ów dla lotniska. I podobnie jak w Windy, można podglądnąć okolice dzięki dostępnym kamerkom internetowym.

Aplikacja jest darmowa, ale dostępna tylko pod iOS.

Sky Briefing

Airports W odróżnieniu od poprzedniej aplikacji, Airports zdecydowanie wyróżnia się swą funkcjonalnością na tabletach. Zestaw informacji niby taki sam jak poprzednio, ale funkcjonalność zdecydowanie lepsza. Dzięki większemu ekranowi, autorzy aplikacji bardzo dobrze rozmieścili niezbędne informacje. Co więcej, w łatwy sposób odbywa się np. przełączanie pomiędzy widokiem satelitarnym, a schematycznym. Poza tym, jest to chyba jedyna aplikacja, która podaje numery telefonów lotniskowego ATIS-a dla wybranego portu.

Aplikacja jest darmowa i dostępna na smartfony oraz tablety.

Airports

 

3. Mapy IFR, SID, STAR, drogi kołowania.

Jeśli już wiadomo, że pogoda nam sprzyja (METAR, TAF itp. sprawdzone), a lotnisko odlotu i docelowe jest dostępne (NOTAM), trzeba jeszcze zorientować się w procedurach obowiązujących na lotniskach. Zwykle korzystam z internetowego AIP, ale tutaj też można znaleźć alternatywę:

AeroChart Euro AeroChart jest aplikacją konsolidującą większość informacji dostępnych w AIP dla całego świata. I choć przygotowana pod kątem lotnictwa komercyjnego, a w szczególności dla lotów IFR, można z jej pomocą wyciągnąć sporo interesujących informacji. Co więcej, podawane mapy podejścia, drogi kołowania czy SID i STAR są na bieżąco uaktualniane. To trochę tak jakby mieć całego Jappesena w jednym urządzeniu. Jest to jedna z nielicznych aplikacji, na subskrypcję której się zdecydowałem. Również dlatego, że jest to doskonałe uzupełnienie podczas nauki do ATPL-a.
Dla tych którzy chcieliby tylko wypróbować działanie aplikacji, dostawca oferuje jednomiesięczny okres próbny. AeroChart dostępny jest pod systemem iOS na iPhone i iPad.

 

4. Checklisty.

I-Flyte TC Do list kontrolnych w postaci elektronicznej podchodziłem już wiele razy. Muszę przyznać, że żadna aplikacja do tej pory nie spełniła w 100% moich oczekiwań. I nie chodzi tutaj może o zawartość dostępnych list, ale o ich funkcjonalność i łatwość użycia. Jedyna aplikacja, która jako tako nadaje się do efektywnego użycia jest I-FLYTE TC. Jeśli ktoś zainteresowany – niech wypróbuje.

Aplikacja jest darmowa i dostępna pod systemem iOS na iPhone i iPad.

 

5. Nawigacja w locie.

A co by było, gdyby wszystkie omówione do tej pory funkcjonalności zostały zintegrowane w jednym produkcie? Czy to w ogóle jest możliwe? Pewnie tego byśmy wszyscy chcieli, ale póki co taka aplikacja nie istnieje (no chyba, że ktoś z Was pokaże mi, że się mylę). W każdym razie choć dostępne na rynku aplikacje do nawigacji dla lotów VFR próbują dążyć do ideału, to jednak jeszcze dużo pracy przed nimi.

Air Navigation Pro Ja osobiście używam Air Navigation Pro, o której pisałem już wcześniej. Wersja Pro oznacza, że mam dla aplikacji wykupioną subskrypcję w pakiecie „Essential”, którego roczny koszt wynosi 129 PLN. Wydaje mi się jednak, że jest możliwe wykupienie (w wersji minimum) tylko bazy danych (Aeronautical database) za 75 PLN i wykorzystanie darmowych map z OpenStreetMaps. Tak czy inaczej dla chętnych, producent oferuje dwutygodniowy darmowy okres próbny.

Aplikację można wypróbować przez dwa tygodnie za darmo i dostępna jest na smartfony oraz tablety.

 

6. Dodatki.

FlightLink jest rozwiązaniem genialnie upraszczającym rejestrację rozmów przez radio oraz interkom samolotu. Wystarczy uruchomić nagrywanie i wszystko, co powiemy zostanie zarejestrowane. Dodatkową cechą aplikacji jest możliwość powtórnego odtworzenia komunikatu uzyskanego przez ATC podczas lotu bez przerywania dalszego nagrywania. I wreszcie kropkę nad i w wersji tabletowej stanowi brudnopis, na którym palcem można notować uzyskane informacje. „Jedyną” wadą aplikacji jest to, że praktycznie można jej używać tylko w przypadku zarejestrowania słuchawek Lightspeed.

Aplikacja jest darmowa, ale działa po rejestracji słuchawek Lightspeed pod kontrolą iOS na iPhone i iPad.

I na koniec FlyLogio – Pilot Logbook, o którym pisałem obszernie tutaj. Po zakończonym locie trzeba zarejestrować czas spędzony w powietrzu. I choć wersja WEB zawiera najwięcej dostępnych funkcjonalności, to tablet, czy smartfon umożliwią szybkie zanotowanie wszystkich potrzebnych informacji.

Aplikacja jest darmowa i dostępna na smartfony, tablety oraz przez przeglądarkę internetową.

 

A na koniec, cóż. Posiadanie i używanie jakiejkolwiek z wymienionych powyżej aplikacji nie zwalnia nas z posiadania map papierowych oraz wydrukowanej pogody w postaci METAR-u, TAF-u czy SIGNIFICANT-a. I choć większość z tych informacji można wyciągnąć np. z Air Navigation Pro, to zawsze lepiej mieć backup na wypadek problemów z naszymi ulubionymi elektronicznymi gadżetami.


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Symbol zastępczy awatara

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *