Egzamin do ATPL w ULC – post scriptum

Opublikowane przez AskeF w dniu

Egzamin do ATPL w ULC - post scriptum

Od moich egzaminów minęło już trochę czasu, a temat wciąż cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. Jednym z powtarzających się tematów związanych z ATPL jest niezmiennie kolejność i wybór tematów podczas przygotowań do zdawania egzaminów. Jak już wielokrotnie pisałem, nie jest to proste zagadnienie. Z jednej strony mamy kolejność chronologiczną (albo lepiej – numeryczną) wprowadzaną przez EASA, a z drugiej moje, zupełnie niepowiązane z niczym podejście do tematu. W zależności od tego, co wybierzemy, będziemy się potem mierzyć ze wszystkimi konsekwencjami oraz zaletami i wadami wybranego rozwiązania.

Dla przypomnienia, sylabus EASA jest oparty na numerach referencyjnych, których kolejność jest następująca:

Na podstawie powyższych numerów są też wydawane podręczniki, których kolejne numery są widoczne w pierwszej kolumnie powyżej. Dla osób śledzących Blog nie jest tajemnicą, że ja podchodziłem do poszczególnych przedmiotów od końca. Zaczynałem od Komunikacji oraz Nawigacji, a kończyłem na Prawie Lotniczym. Co ciekawe, uważam oba podejścia za błędne 😉

Skąd w takim razie wziąć najlepszą rekomendację? Znalazłem taką, z którą się z Wami podzielę, żałując że jej nie znałem, kiedy rozpoczynałem walkę z ATPL. Rekomendacja pochodzi z książki pt. EASA Professional Pilot Studies – Phil Croucher[1].

Zacznijmy od tego, że w wielu przypadkach dana tematyka zawarta jest w dwu lub kilku przedmiotach. W innych przypadkach, zrozumienie części zagadnień podstawowych jest przydatne do łatwiejszego odczytania trudniejszego materiału. Przykładem może być tutaj Nawigacja Ogólna i Instrumentarium. W obu przypadkach mamy do czynienia z kompasami, które w pewnym zakresie są podstawą do dalszych, rozwiniętych zagadnień.

Innym przykładem może być kwestia tzw. Człowieka (z jego ograniczeniami). Od tego przedmiotu warto rozpocząć swą przygodę, ponieważ temat zawiera szereg elementów związanych z bezpieczeństwem latania. Warto o nich pamiętać nie tylko ze względu na przygotowania do egzaminów, ale również samego latania. Z drugiej strony „Human” z tymi wszystkimi rzęskami i kanałami otolitowymi, woreczkiem i łagiewką, wydaje się być prosty. I to mimo tego, że po angielsku. Z jakiegoś powodu pytania dla tego przedmiotu nie są tak podchwytliwe, jak w pozostałych przypadkach.

Podobnie jest z Komunikacją, w ramach której są pytania dotyczące propagacji fal radiowych i dlatego pojawia się po Radionawigacji. Zaś Planowanie Lotu powinno być ostatnie, ponieważ opiera się na Prawie Lotniczym i Meteorologii. Z drugiej strony Osiągi zawierają pewne elementy Zasad Lotu, podczas gdy Procedury Operacyjne, tematy związane z Osiągami. W tych przypadkach można się niestety spodziewać wymieszanych pytań. Jednak będąc już na tym etapie, nabywa się wystarczająco dużo wprawy egzaminacyjnej, aby spokojnie zdawać kolejne przedmioty.

Czyli ostatecznie, jedną z możliwych opcji jest poniższa kolejność:

1  Human Performance & Limitations
2  Airframes, Systems, Electrics, Power Plant
3  Principles of Flight
4 Instrumentation
5 Air Law
6 Operational Procedures
7 Performance
8 Mass & Balance
9 General Navigation
10 Radio Navigation
11 VFR Communications
12 IFR Communications
13 Meteorology
14 Flight Planning & Monitoring

 

Dodatkowe informacje:
  1. EASA Professional Pilot Studies – Phil Croucher; ISBN 0-9681928-2-3 978-1-926833-22-4
  2. Aviation Exam
  3. Egzamin do ATPL w ULC – sesja 1
  4. Egzamin do ATPL w ULC – sesja 2
  5. Egzamin do ATPL w ULC – kolejne sesje
  6. Egzamin do ATPL w ULC – sesja 5
  7. Egzamin do ATPL w ULC – ostatnia sesja

2 Komentarze

Alek · Marzec 27, 2019 o 19:37

Dzięki za świetne posdumowanie!

Ozon · Kwiecień 16, 2019 o 08:41

Powiedz mi jeszcze, ucząc się z AE jaką metodę stosowałeś? Wszystko po kolei, examy czy robiłeś testy a ilością pytań dostosowaną do potrzeb?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: