Procedura odlotu na przykładzie lotniska we Frankfurcie (EDDF)

Opublikowane przez AskeF w dniu

Procedura odlotu na przykładzie lotniska we Frankfurcie (EDDF)

Na podstawie mojego ostatniego wpisu, pokażę dziś jak wygląda procedura odlotu na przykładzie lotniska we Frankfurcie (EDDF). Oczywiście lotnisko, które dysponuje czterema pasami i jest największym portem przesiadkowym w Europie ma tych procedur dużo więcej, ale w przypadku mojej podróży porotnej do Katowic, będzie nas interesować tylko jedna.

Swoją drogą, pierwszą pytaniem, jakie można zadać to skąd biorą się pomysły na takie, a nie inne kierunki i drogi podejścia oraz startów samolotów? Albo dlaczego odlatujące samoloty wykonują serię zmian kierunków zaraz po starcie? Przyczyn jest wiele, z których jedną z ważniejszych jest konieczność ograniczeń hałasu w znajdującym się nieopodal nomen omen całkiem dużym mieście. W niemieckim AIP jest nawet opublikowana mapa „Minimum Noise Routing”, która (co nie dziwi) pokrywa się całkowicie z omawianymi procedurami odlotu.

Wracając do głównego tematu dzisiejszego wpisu, zanim przejdę do szczegółowych wyjaśnień, musimy przyjąć kilka założeń. Pierwsze z nich zostało już sformułowane, a mianowicie będzie to lot z Frankfurtu (EDDF) do Pyrzowic (EPKT) – ogólnie rzecz przyjmując – na wschód. Drugie założenie, jakie przyjmujemy: start odbędzie się z pasa 18.

1. Wyszukanie odpowiedniej procedury SID

Pierwszą czynnością będzie zidentyfikowanie właściwej procedury SID (Standard Instrument Departure). (Sposób doatrcia do domumentów prezentowanych poniżej opisałem z poprzednim wpisie). Z około 150-ciu dokumentów dla EDDF zawężamy wyszukiwanie do części SID RWY 18. Otrzymujemy kilkanaście dokumentów, z których najbardziej odpowiednim będzie ten, który zawiera odloty w kierunku wschodnim, czyli AD2 EDDF 5-7-51 SID SOUTH & EAST RWY 18 LIMA/SIERRA.

2. Odszukanie odpowiedniego opisu procedury

Na podstawie powyższej mapy, dla której lotnisko jest przedstawione schematycznie w lewym górnym rogu widać, że najkrótszą drogą na wschód jest SULUS 8S (SULUS EIGHT SIERRA). W związku z tym musimy odszukać szczegóły pracedury w dokumencie SID zawierającym dla pasa RWY18 desygnator SIERRA. Znajdujemy taki dokument: AD2 EDDF 5-7-60 SID RWY 18 with Route Designator ROMEO & SIERRA, w którym będzie nas interesować tylko pierwszy wpis: SULUS 8S.

3. Praktyczne zastosowanie procedury

Zanim zastosujemy kolejne kroki wybranej procedury, warto przygotować urządzenia radionawigacyjne:

  • ustawić VOR1 na częstotliwość 114.2 DVORTAC FFM i radial 223 From
  • ustawić VOR2 na częstotliwość 114.2 DVORTAC FFM i radial 200 From
  • ustawić DME na częstotliwość 112.2 RID

Po wykonaniu powyższych ustawień, kolejne kroki procedury SULUS EIGHT SIERRA są następujące:

  • On RWY track to 800 or 12.0 DME RID (crossing R223 FFM), whichever is later
    Po starcie z pasa 18, z kursem pasa do wysokości 800 stóp lub odległości 12 NM od DME RID lub przecięcia radialu 223 FFM w zależności od tego, co nastąpi później,
  • LT (MAX IAS 220 KT until established on track 117°); Cross R200 FFM at 2500 or above.
    Wykonać zakręt w lewo aż do osiągnięcia magnetycznego kursu 117° (maksymalna prędkość IAS: 220 KT); przecięcie radialu 200 FFM na wysokości nie mniejszej niż 2500 stóp,
  • on track 117° to AMTIX
    Podążać kursem 117° do punktu AMTIX, który znajduje się na przecięciu kursu z radialem 133 od FFM. Ten odcinek ma długość 23 NM.

  • LT, on track 102° via AKONI to GIBSA
    Następnie skręt w lewo na kurs 102° poprzez punkt AKONI do punktu GIBSA. Ten odcinek ma 19.3 NM (z AKONI) plus 3.8 NM (z AMTIX), czyli razem: 23.1 NM,
  • LT, on track 072° to WUR; LT, on track 052° to SULUS
    Skręt w lewo na kurs 072° do radiolatarni WUR, a następnie w lewo na kurs 052° do punktu SULUS

Koniec procedury opatrzony jest jeszcze koniecznością przełączenia się na częstotliwość LANGEN RADAR po udzieleniu takiej informacji przez WIEŻĘ. Reszta oczywiście należy do kontroli lotów, która na podstawie złożonego planu lotu poprowadzi, zezwoli lub zmieni dalszą trasę przelotu.

I to w zasadzie tyle jeśli chodzi o radionawigację, której tutaj przedstawiłem tylko znikomą część na przykładzie jednego z największych lotnisk w Europie.

 

Z drugiej strony, jeśli chodzi o małe lotnictwo, to nie przypuszczam, żebym się kiedyś zapuścił Cessną na lotnisko EDDF. I to nie tylko dlatego, że handling byłby tam pewnie zaporowy, ale również dlatego, że samo kołowanie na tym lotnisku zajmuje mnóstwo czasu. Podczas ostatniej podróży samolotem rejsowym z Hamburga do Frankfurtu, czas przelotu wyniósł 45 minut, podczas gdy kołowanie do terminala trwało dodatkowe 35 minut! W takim przypadku warto pewnie wybrać lotnisko Frankfurt Egelsbach, oddalone od EDDF kilkanaście kilometrów, a posiadające betonowy pas długości 1400 metrów (w sam raz dla małego lotnictwa).

Pozdrawiam!


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

%d bloggers like this: