Ograniczenia w związku z epidemią koronawirusa

Opublikowane przez AskeF w dniu

Ograniczenia w związku z epidemią Koronawirusa

(Źródło: Pixabay.com)

W okresie światowej pandemii, kolejne kraje nakładają na swych obywateli coraz to nowe restrykcje. Praca zdalna, o ile możliwa, staje się normą, a wyjście na zewnątrz odbywać się może tylko w wyjątkowych przypadkach. O zawieszeniu lotów i niemożliwości poruszania się wie każdy. Jest oczywiste, że ograniczenia w związku z epidemią koronawirusa wpływają również na świat lotników. I naturalnie rodzą się pytania. Jak i kiedy dokończyć rozpoczęte szkolenie? Co z możliwością przedłużania uprawnień lotniczych? Kiedy i jak przedłużyć badania lekarskie? Do kiedy będzie ważna rekomendacja do zdania egzaminu?

Niby wszystko oczywiste. Każdy wie, że trzeba zaplanować wcześniej odpowiednie przedłużenia, ale jak to zrobić w sytuacji kompletnego braku przewidywalności rozwoju obecnej sytuacji?

Mnie udało się rzutem na taśmę przedłużyć na początku marca MEPLa. Przedłużenie SEPLa, który przypada na koniec kwietnia, obsłużę prawdopodobnie na podstawie obecnego nalotu. Ale już badania lekarskie, których termin przypada na czerwiec, mogą być w obecnej sytuacji problemem. Tyle o mnie. A co mają zrobić Ci, dla których kolejna sesja w ULC-u, (która jak wiemy została już odwołana), jest ostatnia? A angielski lotniczy? Takie i podobne pytania zadają sobie wszyscy będący w obecnej sytuacji.

Pewną namiastką odpowiedzi na powyższe wątpliwości może być Komunikat dla Personelu Lotniczego wydany przez prezesa ULC w dniu wczorajszym. Dokument określa odstępstwa od wymagań w zakresie: biegłości językowej, odnawiania uprawnień na klasę i typ oraz uprawnień instruktorskich i egzaminatora. Odrębną kategorią odstępstw są objęci również mechanicy oraz utrzymanie ciągłej zdatności do lotów statków powietrznych. Wspomniane odstępstwa będą obowiązywać do 23 listopada 2020 roku.

Odstępstwa są adresowane między innymi do: „Pilotów zawodowych (CPL) oraz liniowych (ATPL) z licencjami Part-FCL wydanymi przez Prezesa ULC, uczestniczących w operacjach zgodnych z Częścią-ORO do rozporządzenia UE nr 965/2010„. W skrócie chodzi o pilotów zawodowych zatrudnionych w komercyjnym przewozie lotniczym. Oczywiście jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach i rodzą się nowy pytania: czy chodzi o pilotów etatowych, czy zatrudnionych na kontrakcie, czy też prowadzących własną działalność?

Jest natomiast odrębna część Komunikatu mówiąca o 'Lotnictwie ogólnym’. Brzmi ona następująco:

„Dodatkowo, Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje, że aktualnie jest w trakcie uzgodnień z EASA kolejnych analogicznych odstępstw adresowanych tym razem w kierunku do sektora lotnictwa ogólnego. Dotyczą one między innymi przedłużenia terminu ważności badań lekarskich, uprawnień (pilotów, instruktorów, egzaminatorów), potwierdzania biegłości językowej, wydłużenia terminów na szkolenie na typ/klasę, wymagań dotyczącej bieżącej praktyki itd. w różnych kategoriach statków powietrznych.”

Miejmy nadzieję, że w najbliższym czasie uda się wypracować i ustalić zasady, które pozwolą nam wszystkim przejść przez obecny kryzys w miarę bezboleśnie i rozwiać wątpliwości, które wszyscy mamy.

Materiały dodatkowe:

  1. Pełna treść Komunikatu dla Personelu Lotniczego (piloci, mechanicy).
  2. Dodatkowy komentarz do obecnej sytuacji z latajlegalnie.pl
  3. Exemption ACW
  4. Exemption CAW
  5. Przedłużenie ważności uprawnień dla lotnictwa ogólnego.

2 komentarze

Adam · 28 marca, 2020 o 11:52

Cześć
Mógłbyś napisać coś wiecej o kosztach przedłużania uprawnień w Twoim przypadku? Co ile trzeba odnawiać poszczególne kwity i jaki wiąże się z tym koszt. Np ile kosztowało Cię odnowienie mepla?
Pytam bo czasy teraz takie, że o pracę w liniach łatwo nie bedzie w perspektywie być może nawet kilku lat a cały pakiet uprawnień jakoś utrzymać trzeba w tym czasie. Ile rocznie trzeba przeznaczyć na zachowanie kwitów wyczekując ,,okienka” na rynku pracy?

    AskeF · 28 marca, 2020 o 13:58

    No cóż. Lotnictwo do najtańszych nie należy.
    Co ciekawe, warto przedłużać uprawnienia nie tylko podtrzymując bieżącą praktykę, ale również z powodów kosztowych. Przedłużenie uprawnień jest po prostu tańsze niż ich wznowienie. Przedłużenie każdego uprawnienia to obecnie koszt 111 PLN (ULC) plus koszt samolotu do przeprowadzenia sprawdzenia umiejętności z egzaminatorem. I koszt samolotu będzie tutaj najbardziej ważyć. W związku z tym planując przedłużenie warto „synchronizować” kilka uprawnień i robić to w „paczce”. W moim przypadku najlepiej by było przedłużać IR/ME, które automatycznie wydłuża IR/SE razem z MEPL. Wszystkie te uprawnienia są ważne 12 miesięcy. Oprócz tego jest jeszcze SEPL, który ważny jest 24 miesiące i musi być przedłużany osobno. Jednak SEPL zwykle udaje się przedłużyć z bieżącego nalotu i tutaj koszt wynajęcia samolotu nie jest istotny.
    Ostateczny koszt samolotu jest zależy oczywiście od długości lotu. U mnie dla MEPL-a była to 1,25h czasu blokowego. Dla IR/ME trzeba liczyć od 1,5 do 2h.
    Poza tym zostaje jeszcze angielski lotniczy (częstotliwość przedłużania zależna od uzyskanego stopnia) oraz zaświadczenie lekarskie (częstotliwość zależna od wieku). I to już wszystko 🙂

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *