Korespondencja radiowa w przestrzeni kontrolowanej

Opublikowane przez AskeF w dniu

Dziś mam małą niespodziankę. Wpis będzie nieco inny niż wszystkie.

Będzie to transkrypcja zapisu korespondencji radiowej z Wieżą lotniska w Pyrzowicach podczas jednego z moich lotów na początku września. I tutaj należy się kilka wyjaśnień. Lot wykonywałem bez planu lotu zgłoszonego wcześniej, więc konieczne było jego zgłoszenie z powietrza. Zapis dźwiękowy całej korespondencji został ograniczony tylko do (z wyjątkiem jednego przypadku) mojego lotu. Oznacza to, że wszystkie inne rozmowy zostały wycięte. Oznacza to również, że nie są zachowane odstępy czasowe pomiędzy manewrami, ponieważ plik byłby zbyt długi (całość trwała ok. pół godziny). Przy okazji, mimo bardzo ustrukturalizowanej i usystematyzowanej komunikacji, jaką stosuje się na lotniskach kontrolowanych widać, że czasem występują sytuacje, które odstają od utartych schematów, na które trzeba być gotowym. A więc do dzieła:

PIC

Katowice Wieża, SP-FCL, dzień dobry.

TOWER

SP-FCL, Katowice Wieża, witam.

PIC

Tecnam 2002, dwie mile do punktu GOLF, na wysokości 1800 stóp i pytanie czy byłaby możliwość wlotu w strefę kontrolowaną lotniska i dwa konwojery?

TOWER

SP-FCL, aktualnie spodziewam się przylotu komunikacyjnego, także mniej więcej te konwojery za 5 do 8-miu minut.

PIC

…to w takim razie poczekam nad GOLF-em, SP-FCL.

TOWER

SP-FCL, zrozumiałam. Oczekujcie poza przestrzenią kontrolowaną i proszę jeszcze powiedzieć ile osób na pokładzie i jaki zapas paliwa?

PIC

dwie osoby na pokładzie, zapas paliwa na dwie godziny, SP-FCL.

TOWER

Dziękuję bardzo. 

TOWER

SP-FCL, bardzo proszę powtórzyć na jakim typie samolotu Pan wykonuje?

PIC

Tecnam 2002

TOWER

Wieża. 

TOWER

SP-FCL, Katowice Wieża.

PIC

Katowice Wieża, SP-FCL.

TOWER

SP-FCL, zezwalam na wlot w przestrzeń kontrolowaną, proszę zgłosić punkt X-RAY po południowej stronie lotniska. Informacyjnie, aktualnie odbywa się start z pasa 27 w kierunku zachodnim.

PIC

…udaję się w kierunku X-RAY, mam zgodę na wlot w przestrzeń kontrolowaną, i informacyjnie widzę samolot startujący z pasa 27, SP-FCL. 

PIC

Katowice Wieża, SP-FCL, aktualnie po minięciu punktu X-RAY z wiatrem do pasa 27.

TOWER

SP-FCL, zezwalam podchodzić do pasa 27, prostą 27 zgłosić.

PIC

zgłoszę prostą 27, SP-FCL. 

PIC

Katowice Wieża, SP-FCL, na prostej do 27.

TOWER

SP-FCL, można lądować/startować na pasie 27, po starcie bardzo proszę na południe i pozycję z wiatrem proszę zgłosić.

PIC

mam zgodę na lądowanie i start, po starcie na południe i zgłoszę pozycję z wiatrem, SP-FCL. 

PIC2

Katowice Wieża, SP-SSK, dochodzi do Nevembra.

TOWER

SP-SSK, aktualnie na prostej VFR-owy ruch robi konwojera. Czy obserwujecie?

PIC2

My właśnie obserwujemy i ustawię się do pozycji z wiatrem w takim razie.

TOWER

SP-SSK w takim razie bardzo proszę pozycja z wiatrem do pasa 27 i ja będę informować o pozycji poprzednika.

PIC2

I w tej chwili na pozycji z wiatrem do 27, SP-SSK.

TOWER

SP-SSK i właśnie nad drogą startową jest VFR-ek. Bardzo proszę, możecie podchodzić do pasa 27, prostą 27 zgłoście.

PIC2

Możemy podchodzić do 27, zgłosimy na prostej, SP-SSK. 

PIC

Katowice Wieża, SP-FCL, na pozycji z wiatrem do 27.

TOWER

SP-FCL, Zezwalam podchodzić do pasa 27, prostą 27 zgłoście.

PIC

I zgłoszę prostą 27, S-CL. 

PIC

Katowice Wieża, S-CL, na prostej do 27.

TOWER

S-CL, wiatr 230 stopni 9 węzłów, można lądować/startować i proszę powiedzcie na południe odlot, czy na północ?

PIC

I odlot na południe przez punkt GOLF.

TOWER

Rozumiem, GOLF-a zgłoście.

PIC

I zgłosimy GOLF-a, S-CL. 

PIC

Katowice Wieża, S-CL, aktualnie w punkcie GOLF.

TOWER

SP-FCL, służba kontroli ruchu lotniczego zakończona, sugeruję łączność z Kraków Informacją: 119,275. Dzięki.

PIC

I przełączam się na 119,275, do miłego, dziękuję. 

Fajne?
Odsłuchanie ścieżki dźwiękowej jest możliwe dzięki archiwizacji zapisu całego ruchu w przestrzeni kontrolowanej dostępnej na stronie liveatc.net.

Na koniec kilka komentarzy.
Inicjowanie korespondencji składać się powinno zawsze z kilku elementów, co oprócz początkowych i końcowych grzeczności widać bardzo dobrze w pierwszym i drugim akapicie:

  • do kogo: „Katowice Wieża”
  • kto: „SP-FCL”
  • aktualne pozycja: „dwie mile do punktu GOLF, na wysokości 1800 stóp”
  • zamiary: „czy byłaby możliwość wlotu w strefę kontrolowaną lotniska i dwa konwojery?”

Każda kolejna wymiana informacji jest w zasadzie albo dokładnym powtórzeniem (read-back) i dostosowaniem do tego, co mówi i poleca Wieża, albo odpowiedziami na zadane pytania.

Tak w uproszczeniu wygląda kontrola ruchu i porozumiewanie się w lotach VFR.


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: